FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag11/08/2010

Allmänna aktiebolagsrättsliga frågor

Hej! Jag har en fråga om lite facktermer vid bolagsstämmor. Vad betyder “nyemission” och “fondemission”? jag undrar dessutom om man måste ha bolagsstyrelsens samtycke för att sälja aktier man har i bolaget? VDn ifråga beter sig lite märkligt, finns det någon lag som reglerar förhållandet och arbetsfördelning mellan VD och styrelse?? Tack så jättemycket!

Lawline svarar

Hej! Regler om aktiebolag finns i aktiebolagslagen (ABL). Det finns i huvudsak två metoder för att öka aktiekapitalet i ett aktiebolag. Dessa är ny- respektive fondemission. En ökning av aktiekapitalet innebär att bolagets bundna kapital ökar. Vid en nyemission erbjuds befintliga aktieägare eller allmänheten att teckna nya aktier i aktiebolaget. Det innebär att bolaget tillförs nytt kapital och aktiekapitalet ökar. Regler om nyemission finns i 11 och 13 kap. ABL. Vid en fondemission omvandlas vinstmedel eller andra reserver i bolaget till bundet kapital. Aktiekapitalet ökar utan att nytt kapital tillförs bolaget. En fondemission är med andra ord en bokföringsmässig transaktion. Regler om fondemission finns i 11-12 kap. ABL. En aktie kan överlåtas och förvärvas fritt, se 4 kap. 7 § ABL. Omsättningsfriheten kan dock begränsas genom föreskrift i bolagsordningen. Enligt ABL kan omsättningsfriheten begränsas på tre olika sätt: # Genom samtyckesförbehåll i bolagsordningen (4 kap. 8 § ABL). Ett samtyckesförebehåll innebär att en aktie får överlåtas till ny ägare endast med bolagets samtycke. Samtyckesförebehåll är tillåtna endast i kupongbolag. # Genom förköpsförbehåll i bolagsordningen (4 kap. 18 § ABL). Ett förköpsförbehåll innebär att en aktieägare eller någon annan ska erbjudas att köpa en aktie innan den överlåts till en ny ägare. Förköpsförbehåll är tillåtna endast i kupongbolag. # Genom hembudsförbehåll i bolagsordningen (4 kap. 27 § ABL). Ett hembudsförbehåll innebär att en aktieägare eller någon annan ska ha rätt att lösa en aktie som har övergått till en ny ägare. Förköpsförbehåll är tillåtna i både kupong- och avstämningsbolag. Tilläggas bör att omsättningsfriheten även kan begränsas genom aktieägaravtal, dvs. ett avtal aktieägare emellan. Regler om VD och styrelse finns i 8 kap. ABL. Det är styrelsen som utser VD:n, se 8 kap. 27 § ABL. Av 8 kap. 29 § framgår att VD:n skall sköta den löpande förvaltningen. Det är med andra ord bolagets VD som utför den dagliga representationen. Enligt 8 kap. 7 § ABL ska styrelsen skriftligen ange arbetsfördelningen mellan styrelsen och VD:n. Sammanfattningsvis kan du överlåta dina aktier utan styrelsens samtycke såvida inte annat framgår av bolagsordningen. Vidare finns regler avseende styrelse och VD i 8 kap. ABL. Även andra regler i ABL kan komma att aktualiseras beroende på de aktuella omständigheterna, som ej framgår av din fråga. ABL hittar du här: https://lagen.nu/2005:551 Vänligen,
Jens LidénRådgivare