Är det olagligt att läsa någon annans e-post?

Är det lagligt/straffbart att ta sig in på annans mail och läsa av mail.

Lawline svarar

Hej! I ett fall från Hovrätt, RH 2004:40, dömdes gärningsmannen för bland annat dataintrång då denne olovligen tagit del av målsägandens e-post samt tagit sig in på målsägandens hemsida på Lunarstorm. Dataintrång regleras i 4 kap. 9c§ Brottsbalken. Svaret på din fråga är alltså att det är straffbart. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare