Kan ryktesspridning på jobbet anses som förtal?

Hej, Min fråga gäller förtal. På min arbetsplats har uppstått en mycket obehaglig situation, där två-tre personer går runt och anklagar mig för att ha en sexuell relation med en av mina chefer(som de ogillar mycket). Detta rykte har uppstått några gånger under det senaste året, men med olika manliga chefer. De säger att jag missköter mitt jobb, genom att försvinna från arbetsplatsen i flera timmar för att kunna ha sex med dem på arbetsledarerummet, hur de har sett mig komma ut efter mitt personalsamtal "helt svettig, och rufsig i håret", hur jag ska ha fått helt absurda fördelar i jobbet och sedan har även en av personerna gått och varnat andra medarbetare för att de inte ska tilltala mig, för det kan vara "farligt" för deras rykten. Inget av det här är sant! Jag är en ung söt tjej, på en arbetsplats fylld med lite äldre damer och män. Yngre människor brukar komma och gå på denna arbetsplatsen, för de brukar bli utjagade av samma personer, som nu trakasserar mig. De tilltalar mig inte, och ingen "hör" mig när jag tilltalar dem. Jag har blivit erbjuden en chefsposition, men jag funderar allvarligt på att lämna denna arbetsplatsen. Min anklagade chef, som de försöker även få bort honom, har varit ett stort stöd och så har även de andra cheferna varit. De personerna, som talar mycket om detta med allt och alla, har nu även vänt sig till facket med sina lögner och gjort anmälningar. Vad ska jag göra? Kan jag polisanmäla dem?

Lawline svarar

Hej! Om någon utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar en uppgift som är ägnat att utsätta denne för andras missaktning kan förtal bli aktuellt. Det räcker med att uppgiften som lämnats anses som nedsättande i de kretsar den kränkte lever i. Om grunderna för förtal anses uppfyllda finns ändå en väg för uppgiftslämnaren att bli fri från ansvar. Om personen som lämnat uppgiften hade en försvarlig anledning till att göra detta samt att uppgiftslämnaren visat att uppgiften var sann eller att skälig grund fanns för uppgiften kan denne gå fri från ansvar. Det är svårt att säga hur det skulle bli i ditt fall bland annat på grund av bevissvårigheter och dylikt men jag ser inga hinder mot att anmäla de personer som spridit nedsättande uppgifter om dig för förtal. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare