Kostnader vid samboförhållande

Hej Jag är sambo där han äger huset vi har delad ekonomi som slår hårt för mig då jag har knappt hälften av vad han har i lön men jag betalar hälften av alla kosnader de löpande alltså.Finns där någon tummregel på vad man ska betala i %av sin inkomst? För min del innebär det att när jag betalt finns där inget utrymme till annat han vill egentligen att jag också ska betala hälften av räntorna men där har jag sagt nej för jag äger inte något av huset.Vi var iväg och fick ett gåvobrev upprättat med att jag skulle ha hälften av fastigheten mot att jag ansökte om lagfart men när det skulle göras tyckte han det inte var lönt eftersom jag vart arbetslös. så vad gäller mellan sambos rent allmänt ekonomiskt alltså

Lawline svarar

Hej, Rent juridiskt finns inga regler om hur man ska fördela utgifterna vid ett samboförhållande, utan det får man komma överens om själva. Däremot finns regler i Sambolagen om hur man fördelar samboegendom mellan varandra vid en eventuell separation. Den egendom som vardera sambo hade redan innan samboförhållandet kan dock aldrig bli föremål för bodelning. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare