FrågaÖVRIGTÖvrigt20/07/2010

Oaktsamhet vid stöld

Hej jag heter X! Jag köpte en bärbar dator från Expert i Gävle år 2008. Jag erhåller trygghetsförsäkring. För en vecka sedan vart min bärbara stulen när jag satt i parken. Direkt så polisanmälde jag brottet och undrade nu om jag kan få möjligheten att få en ny bärbar från expert. Skulle det se annorlunda ut om min bärbara vart stulen från mitt hem, eller ute på altanen etc? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej Eftersom jag inte har tillgång till dina försäkringsvillkor kommer detta svar enbart att vara generellt formulerat. Det är vanligt förekommande att det i försäkringsvillkor står att ersättning minskar eller helt utgår om försäkringstagaren varit oaktsam eller liknande. Att lämna något utan uppsikt på en offentlig plats är typiskt sett oaktsamt. Att göra det på en altan är mindre oaktsamt och att göra det i ditt hem skulle mest troligt inte anses vara oaktsamt. Dessa frågor prövas av allmän domstol vid en tvist. Med vänliga hälsningar
Mikael SödermanRådgivare