FrågaPROCESSRÄTTVittna19/07/2010

Vittne

Jag har varit med i en sexvideo och har blivit tvingad att utföra en hel del äckliga saker. Denna videofilm har spridits och har även funnits på internet. Det finns personer, i min umgängeskrets, som har sett denna film. Är dessa personer skyldiga, enligt lagen och berätta för mig vad de vet om filmen?

Lawline svarar

Om du frågar dessa personer öga mot öga har de ingen skyldighet att berätta vad de vet; vi har ingen ärlighetsregel i svenska rättssystemet. Saken blir dock en annan om det blir fråga om rättegång och de kallas som vittnen (vilket de bör och förmodligen görs om de har information om saken). Om ett vittne vägrar att avlägga ed eller att vittna får rätten enligt 36:21 rättegångsbalken förelägga vite för att så ska ske; och om det inte räcker kan vittnet häktas. En person är dock aldrig, enligt 36:6 rättegångsbalken, tvungen att uttala sig om en omständighet som skulle, genom vittnets berättelse, röja att vittnet eller någon närstående till denne har begått en brottslig handling
Frida LarssonRådgivare