FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/06/2010

Risker med att starta aktiebolag

Hej! Jag har en fråga som jag inte vet vem jag ska ställa till, men hoppas att ni kan hjälpa mig! Det är så här, min pojkvän och hans mamma driver ett litet företag (enskilt) som de nu vill göra till ett aktiebolag. Både min pojkvän och hans mamma sitter med stora skulder hos kronofogden och nu verkar det som de vill skriva företaget på mig. Jag är 21 år och har ingen som hälst erfarenhet om det här men känner mig ändå fundersam till att låna ut mitt namn på det sättet. Samtidigt som jag självklart vill att firman ska gå bra, och är någorlunda insatt i ekonomin. Vad ska jag tänka på?? Har du något klokt råd eller vet du vart jag kan vända mig??

Lawline svarar

Hej! Mitt första råd är att man alltid ska vara försiktig med att låna ut sitt namn i sådana situationer! För att få starta ett aktiebolag måste man sätta in ett aktiekapital i bolaget på minst 50 000 kr (detta ändrades från 100 000 kr den 1 april 2010). Om bolaget går i konkurs så är man endast ansvarig för detta kapital, det vill säga de pengarna går förlorade till förmån för skulder. Bolagets skulder stannar i övrigt på bolaget som huvudregel och man blir alltså inte personligt ansvarig, detta skiljer sig från bland annat handelsbolag. Det finns dock undantagssituationer som rör styrelseledamöter och vd när dessa varit försumliga vid ledandet av bolaget. Nu känner jag ju inte till vilken roll du kommer inta i bolaget och vet därför inte om detta kan påverka dig. Sammanfattningsvis så riskerar du i princip bara det kapital som du/ni sätter in i bolaget från början och du bör inte bli personligt ansvarig om det skulle gå dåligt. Jag råder dig ändå att kontakta en bolagsjurist om du bestämmer dig för att gå med på det för att få reda på alla tänkbara konsvekvenser! Du kan läsa lite mer på Bolagsverkets hemsida; http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/ab/index.html eller prova att kontakta Bolagsverket. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare