Anbuds giltighet

Hejsan Jag ska sälja min bil och har kommit överens om ett pris, jag har fått ett högre bud och undrar om det går att ångra sig att sälja bilen till köpare1? Kan jag ångra mig om jag inte vill längre t.ex sälja bilen och vill behålla den själv? Har bara smsat ett pris till köpare1. Är det bindande? Och vad händer om jag ändå bestämmer mig för att sälja till köpare2, jag har ju inte fått några pengar från köpare1. Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

När ett avtal blir giltigt avgörs av anbudet och accepten. Dessa kan inträffa vid olika tidpunkter. Om du t.ex. annonserar på blocket utgör priset som du begär ett utbud. Detta är inte bindande. När köparen sedan vill köpa bilen för den (eller en annan summa) ger han dig ett anbud som du sedan kan acceptera (och ett bindande avtal sluts) eller avböja. Om du istället erbjuder en köpare ett pris är det fråga om ett anbud. Utmärkande för ett anbud är att motparten ska kunna svara "ja" på det och därigenom skapa ett bindande avtal. Anbudet måste vara tillräckligt konkretiserat och riktat till en bestämd person. Om anbudet uppfyller dessa kriterier är det bindande i den meningen att det inte kan återkallas. Motparten kan då genom att acceptera anbudet få till ett bindande avtal (1:1 lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område; "avtalslagen"). Ett anbud kommer dock inte gälla för alltid. Enligt 1:2 Avtalslagen kan säljaren bestämma viss tid som anbudet ska gälla. Detta verkar inte vara fallet för dig. Enligt 1:3 Avtalslagen gäller, om ingen bestämd tid för anbudets giltighet har gjorts, skälig betänketid. Paragrafen hänvisar till anbud som är gjorda genom ”brev eller telegram”. Frågan uppstår dock om SMS kan jämföras med brev eller telegram. Om det går att bevisa vem som skickat SMS:et bör man kunna jämställa ett det med ”brev eller telegram”. Du är således bunden av anbudet under en skälig tid. Vad som är skälig tid beror på omständigheterna, men eftersom anbudet anlände till köparen omedelbart bör det inte vara särskilt länge.
Frida LarssonRådgivare