FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/06/2010

Påföljder vid fortkörning i 40 km/h

Hej Idag tog polisen mitt körkort. Jag trodde ja körde på en 70-väg,var lite stressad.hade en lastbil på min högra sida hela tiden så följde hans fart. men helt plötsligt efter en 90graders kurva står polisen och vinkar in mig, och sa att ja körde 90 km/h på en 50-väg. dom tog mitt körkort på plats. Jag svarade att jag erkänner att jag körde för fort att jag trodde jag körde 80 km/h på en 70-väg och att jag jobbar inom bud-branschen och behöver körkortet inom jobbet annars förlorar jag jobbet. Ändå tog dom körkortet och skickade det till transportstyrelsen, Jag har skrivit ett personligt brev och skall få intyg av min chef att jag behöver körkortet i tjänst. Vad tror ni följderna blir? Böter, indraget körkort? Och i så fall hur länge? Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej! Påföljden vid överskridande av hastighetsgränsen på en 50-väg med över 30 km/h är i dagsläget strafföreläggande (böter) på 4000 kr och indraget körkort (se http://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_001_183_juli_2007%5B1%5D.pdf). Den så kallade "spärrtiden" då körkortet är indraget, varierar mellan en månad och tre år beroende på hur allvarlig och vårdslös trafikförseelsen är (enligt 5 kap 6 § körkortslagen, se https://lagen.nu/1998:488#K5P6S1). Normalt är denna tid dock ungefär två månader vid fortkörning strax över 30 km/h för fort (detta framgår av förarbetena till körkortslagen som bland annat ger vägledning i hur lagens regler ska tolkas). Vid mycket kraftiga överträdelser och andra försvårande omständigheter kan dock som sagt längre spärrtider komma i fråga medan å andra sidan ett extremt körkortsbehov kan leda till en så kort spärrtid som en månad. Eftersom du är helt beroende av körkortet i ditt arbete, vilket även din arbetsgivare har intygat, finns det därför en stor möjlighet att du endast blir utan det i en månad, såvida inga andra försvårande omständigheter föreligger (tex om du tidigare har åkt fast för liknande fortkörningar vilket skulle tala för en längre spärrtid denna gång). Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare