FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag09/06/2010

Vägran att hålla aktieboken tillgänglig

Hej, Min far (avliden) och min farbror ärvde ett aktiebolag av deras far. Vi ska bli utköpta av vår farbror (enligt kompanjonsavtal) men tror att vår far hade mer än 50% av aktierna då han innan farfar dog köpte en del av företaget. Var kan man hitta registreringar av aktieinnehav. Vår farbror har låst in alla aktiebrev och aktieboken och vägrar oss tillgång till dem.

Lawline svarar

Hej Aktieboken skall innehålla uppgifter om aktier och aktieägare 5 kap 1 § aktiebolagslag (2005:551)(ABL), se https://lagen.nu/2005:551#K5. Enligt din fråga så verkar det röra sig om ett privat aktiebolag som inte är avstämningsbolag. Regler för bolag som inte är avstämmningsbolag, gällande aktieboken, finner man i 5 kap 5-10 §§ ABL. Enligt 5 kap 10 § ABL ska din farbror hålla aktieboken tillgänglig för alla som vill ta del av den. Han kan inte vägra er tillgång till aktieboken. Om er farbror fortfarande vägrar att hålla aktieboken tillgänglig kan han enligt 30 kap 1 § punkt 2 ABL dömas till fängelse eller böter. Aktiebreven kan ochså innehålla uppgifter om vem som är ägare till aktierna, mm, enligt 6 kap 2 § ABL. Om din farbror inte vill hålla aktieboken tillgänglig för dig trotts dina påpekanden, så bör du söka upp någon juridisk sakkunnig eller en advokat för en mer djupgående analys av rättsläget. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare