Företrädesrätt till (vilken) återanställning?

Hej Har två frågor om företrädesrätt. Om man blir uppsagd p.g.a. arbetsbrist/omorganisering 1. Har man då företrädesrätt till andra avdelningar? 2. Företrädesrätt gäller väl endast om företaget rekryterar (inom 9 mån), man kan väl inte sparka andra för att göra plats på en annan avdelning åt den som blev uppsagd. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej. Fråga 1: Företrädesrätt till återanställning förutsätter att man sagts upp pga. arbetsbrist, att man varit anställd i minst 12 månader och att man har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen. Detta framgår av 25§ 1 st. LAS. I 25§ 3 st. sägs att företrädesrätten gäller inom samma driftsenhet och samma kollektivavtalsområde som arbetstagaren tidigare varit anställd inom. En ”driftsenhet” är i regel samma sak som vi i dagligt tal kallar en arbetsplats. Det förekommer dock att flera arbetsplatser som hör till ett och samma företag behandlas som en enda driftsenhet, om de ligger på samma ort. Detta regleras i så fall i en uppgörelse mellan arbetsgivaren och fackliga organisationer. Arbetsplatser som ligger i olika kommuner kan däremot aldrig utgöra en enda driftsenhet. Svaret på din första fråga beror alltså på var den andra ”avdelningen” ligger, och vilket arbete som utförs där. Om den ligger på samma arbetsplats, samma kollektivavtal gäller och arbetsuppgifterna är sådana att personen är kvalificerad för dem, så föreligger företrädesrätt till återanställning. Brister det i någon av de här förutsättningarna, har man inte företrädesrätt. Fråga 2: Uppsägningar måste alltid ha saklig grund (7§ LAS). Saklig grund för uppsägning kan finnas antingen pga. arbetsbrist, eller pga. personliga skäl hos en enskild arbetstagare (t.ex. misskötsamhet). Om en arbetsgivare säger upp personal enbart för att kunna få tillbaka en tidigare anställd med företrädesrätt, så har ju uppsägningarna inte saklig grund. Det får alltså inte gå till så som du beskriver i din fråga. Det skall dock tilläggas att det i och för sig inte finns någonting som hindrar att personal sägs upp pga. verklig arbetsbrist och att arbetsgivaren nyanställer en ganska kort tid därefter. Om det då finns flera f.d. arbetstagare som uppfyller villkoren för företrädesrätt till återanställning, så ”vinner” den som har längst anställningstid (26§ LAS). Återkom gärna om du undrar något mer. Lag om anställningsskydd: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM Vänligen,
Georg DellborgRådgivare