FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/05/2010

Återbäring av skatt efter den "kritiska punkten"

Min fd man och jag håller på att bodela i samband med skillsmässa efter att ha varit gifta i 29 år. Skillmässodatumet är 100318. Min man kommer att få ca 20000:- tillbaka på skatten och jag undrar nu om detta ska ingå i bodelningen eftersom det gäller skatt på pengar han tjänat under tiden vi varit gifta.

Lawline svarar

Hej! Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, 9 kap 2 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#A2). Denna tidpunkt kallas den "kritiska punkten". Skatten är en fordran som din f.d. man har på staten. Eftersom denna fordran uppkom under år 2009 kan detta ses som en tillgång som din f.d. man hade vid den kritiska punkten. Detta är endast min egen slutsats, lagen behandlar inte denna fråga och förarbetet till lagen ger heller ingen vägledning. Därför råder jag dig att ta kontakt med en jurist om du vill vara helt säker på att detta stämmer. Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare