Omplacering

Hej! Jag har en fråga angående par på arbetsplatsen, finns det någon lag som säger att man inte får vara tillsammans och arbeta på samma arbetsplats? Detta har nu lett till arbetstvist och företaget vill förflytta mig. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Din fråga aktualiserar det som kallas för arbetsgivarens omplaceringsrätt. Utgångspunkten tas i arbetsgivarens så kallade §32-befogenheter (32 § medbestämmandelagen (MBL), se https://lagen.nu/1976:580#R6). Dessa befogenheter gäller som en allmän rättsprincip på arbetsrättens område och gäller som en så kallad dold klausul i alla kollektivavtal (finns där trots att den inte uttryckligen står). Den innebär att arbetsgivaren har i princip en ensidig och fri arbetsledningsrätt och omplaceringsrätt. Med andra ord får arbetsgivaren fritt leda och fördela arbetet och som arbetstagare följer av det subordinära förhållandet att du skall följa arbetsgivarens ledning så länge det faller under din arbetsskyldighet. Vad som utgör arbetsskyldighet framgår av den så kallade 29-29 principen (från arbetsdomstolens avgörande AD 1929:29). Lite kort säger denna att du endast behöver utföra arbete för din arbetsgivare (inte för någon annan), dina arbetsuppgifter skall ha ett naturligt samband med arbetsgivarens verksamhet och dina arbetsuppgifter skall ligga inom dina allmänna yrkeskvalifikationer. Så länge omplaceringen sker inom din arbetsskyldighet är den därför i princip fri. Men här kommer facket in. Är din arbetsgivare bunden av kollektivavtal måste denna nämligen förhandla med den fackliga organisationen innan omplaceringen sker. Det är även till facket om ni nu har kollektivavtal som jag tycker du skall vända dig till för att få hjälp med dina frågor. Jag skall även nämna att om nu omplaceringen skulle ske utom vad som utgör din arbetsskyldighet (som jag inte här kan svara på ifall den gör men det ska då vara fråga om ett allvarligare ingrepp) så aktualiseras bestämmelserna om uppsägning i lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80. För uppsägning krävs då saklig grund enligt 7 § LAS. Saklig grund kan vara antingen arbetsbrist eller personliga skäl. Att ni är tillsammans är inte ett sakligt skäl men om detta av någon anledning skulle ha lett till misskötsamhet kan det diskuteras och man får då se till omfattningen av den i så fall. Det finns även ytterligare restriktioner vad gäller arbetsgivarens fria och ensidiga omplaceringsrätt. Dessa är diskrimineringslagen och god sed samt bastubadarprincipen (från AD 1978:89). Vad först gäller diskrimineringslagen så gäller det att man kan hävda att man diskriminerats pga. kön, etniskt ursprung, sexuell läggning, funktionshinder och i ditt fall har jag svårt att se att det skulle vara aktuellt. Däremot bastubadarprincipen kan bli mer aktuell. Jag vet inte hur ingripande omplaceringen är utefter en objektiv bedömning. Men kan den anses ingripande krävs det att arbetsgivaren kan visa godtagbara skäl och att du är tillsammans med någon och samtidigt jobbar på samma ställe är inte ett godtagbart skäl. Man brukar säga att en omplacering måste stå i rimlig proportion (vinsterna därav) till vad som läggs den enskilde till last (sämre jobb och förlorande av arbetskamrater etc.). Som sagt kan sistnämnda princip vara till din hjälp (om omplaceringen är ingripande). Jag hoppas jag bringat lite klarhet i vad som gäller och mitt tips hade varit att du vänder dig till en facklig organisation om en sådan finns på arbetsplatsen. Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare