Kan man anlita en student som ombud i rättegång?

Hej Lawline, Jag har hamnat i en situation där jag förlorat pengar på grund av en annan företagares lurendrejeri. Det verkar ju finnas massa duktiga juriststudenter i Stockholm och jag funderar på om man kan anlita en student som ombud? Får man ersättning för rättegångskostnader trots att man inte anlitar advokat? Man kanske faktiskt sparar pengar åt motparten genom att välja ett billigare ombud.

Lawline svarar

Hej! Rättegångskostnader är de kostnader som _respektive part_ har för att driva en process. *Vad som är ersättningsgilla rättegångskostnader i tvistemål anges i RB 18 kap. 8 §.* Rättens kostnader för att hålla en rättegång, t ex för skötsel lokaler, lön till domare mm betalas av skattemedel och är alltså inte något som parterna i processen ska betala. Jag kommer försöka ge dig ett så uttömmande och riktigt, men ändå kort och fokuserat, svar som möjligt att hänvisa dig till lagtexten i vissa fall. Se länkarna nedan. Utgångspunkten i tvistemål är att *den part som förlorar målet ska ersätta motparten dennes rättegångskostnader.* Detta står att läsa i rättegångsbalken (RB) 18 kap. 1 §. (I brottmål gäller en annan ordning, dessa finns i RB 31 kap.) Har den förlorande parten haft egna rättegångskostnader måste han naturligtvis även stå för dessa. Det är vanligt att man pratar om "fördelningen" av rättegångskostnaderna men detta ord kan vara aningen missvisande då det antyder att parternas rättegångskostnader skulle slås ihop i en klumpsumma för att sedan fördelas mellan parterna efter vem som vunnit målet. Rättegångskostnaderna kan fördelas på annat sätt, dvs den vinnande parten får svara för (del av) sina egna rättegångskostnader. Det sker vanligen om man vinner ett mål _delvis._ Det sker t ex om man yrkar att rätten förpliktigar motparten att betala 50 000 kr för att denna förstört en värdefull vas men rätten finner att vasen endast var värd 40 000 kr vilket motparten förpliktigas betala. Den vinnande parten är då till 4/5 vinnande och den förlorande parten ska ersätta 4/5 av den vinnande partens rättegångskostnader, se RB 18 kap. 4 § st 2. Andra fall som leder till annan fördelning av rättegångskostnaderna står i RB 18 kap. Det vore för omständigt att i detalj redogöra vad varje paragraf innebär varför jag ber dig på egen hand ta del av lagtexten och därvid särskilt uppmärksamma, utöver de paragrafer som jag nämner annars i mitt svar, 5 § 3 st (om förlikning) och 14 § (när yrkande om ersättning för rättegångskostnader ska framställas, liksom specificering av dem). *I "småmål"* ("förenklade tvistemål", "FT-mål"), dvs mål där tvisteföremålets värde (det belopp man vill ha av motparten) inte uppenbart överstiger 21 200 kr (rättegångskostnader ej inräknade) *har den vinnande parten begränsad rätt till ersättning för sina kostnader.* De kostnader som är ersättningsgilla i småmål anges i RB 18 kap. 8 a §. Observera att kostnad för ombud inte nämns varför det är en klar fördel att hålla sina egna rättegångskostnader nere. RB 18 kap 8 a § begränsar emellertid inte rätt till ersättning för merkostnader som uppstått pga motpartens vårdslösa processföring, se RB 18 kap 6 §. I Sverige råder inget advokattvång i domstol. Tanken är att även en juridiskt oskolad person ska kunna föra sin talan själv men att söka viss rådgivning är att föredra då det i regel leder till att en smidigare process vilket minskar tvistens längd och därmed processkostnaderna. De allmänna kraven på ombud anges i RB 12 kap. Någon som visar oredlighet, oskicklighet, oförstånd eller annars är olämplig kan ytterst avvisas som ombud men ribban torde ligga högt. Val av olämpligt ombud kan även, i ytterlighetsfallen, ses som vårdslös processföring och föranleda annan fördelning av rättegångskostnaderna enligt RB 18 kap. 6 §. Om någon är olämplig beror på hur komplicerat fall det rör sig om. En genomsnittlig juriststudent borde i de flesta fall dock klart inte vara att anse som olämplig. En juriststudent kan alltså vara ombud. Kostnader som du har för att anlita ombud är ersättningsgilla rättegångskostnader (annat än i småmål). Jag vill rekommendera dig att, om du vill anlita en student som ombud, välja någon som har läst grundkursen i processrätt och i övrigt minst 6 av juristprogrammets 9 terminer. *Länkar* Rättegångsbalken 12 kap. Om rättegångsombud https://lagen.nu/1942:740#K12P1S1 , 18 kap. Om rättegångskostnad i tvistemål https://lagen.nu/1942:740#K18P1S1 . Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare