Rätt att frånträda anställning vid utebliven lön?

Om min chef inte betalat lön enligt anställningsavtal (25:e varje månad)och dessutom inte informerat om detta ,kan jag då säga upp mig med omedelbar verkan om jag finner ett annat arbete där ,jag kan börja omgående? Har inte han brutit anställningsavtalet då??

Lawline svarar

Hej. En arbetsgivare som inte betalar ut lön bryter mot anställningsavtalet. Enligt 4§ 3 st. Lag om Anställningsskydd får en arbetstagare omedelbart frånträda sin anställning om arbetsgivaren ”i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren”. Att betala ut överenskommen lön är det viktigaste åliggandet arbetsgivaren har. Det finns rättsfall från Arbetsdomstolen (bland annat AD 1971 nr.19 och AD 1976 nr.135) som visar att man ser mycket allvarligt just på utebliven lön, och ger stöd för att en arbetstagare har rätt att frånträda anställningen om lönen uteblir. Att frånträda anställningen innebär att arbetstagaren inte behöver iaktta någon uppsägningstid. Man kan i så fall gå direkt till ett nytt jobb. Naturligtvis har det betydelse hur länge lönen försenats. Här finns det inte någon tidsgräns huggen i sten, utan det får bedömas från fall till fall om dröjsmålet är så allvarligt att arbetstagaren har rätt att frånträda anställningen. Att arbetsgivaren dröjer någon enstaka dag med att betala ut lön ger sannolikt inte arbetstagaren rätt att lämna anställningen. Går det längre tid än en vecka borde kravet på väsentligt åsidosättande av arbetsgivarens åligganden vara uppfyllt. Lag om Anställningsskydd (LAS) hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM Vänligen,
Georg DellborgRådgivare