Äga bil i Sverige

Hejsan. En enkel fråga, Måste man vara skriven i Sverige för att äga ett fordon i Sverige, eller kan jag som thailändsk medborgare äga en personbil i Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Alla har rätt att äga bil i Sverige. Krav är dock att bilen är registrerad i vägtrafikregistret för att den ska få användas. Köper du en svensk bil så är den nästan alltid registrerad. Om du tar in en bil från utlandet får bilen användas i en vecka med giltig utländsk registrering innan den behöver registreras i Sverige. Bilen måste även vara skattad, försäkrad och besiktad för att få användas.

Vänligen,

Bo OlssonRådgivare