FrågaÖVRIGTÖvrigt18/05/2010

Samäganderättslagen - God man

Min fru äger en tredjedel av en fritidsfastighet; hennes syster äger resten. Mamman har nyttjanderätt enligt gåvobrev. Systrarna är oense om i stort sett allt. Kan min fru ensam be tingsrätten att förordna en god man eller måste båda vara ense? Fördelas kostnaderna för den gode mannen i förhållande till andelstalen eller står den som begärt den gode mannen hela kostnaden? Eftersom inget annat är avtalat antar vi att samäganderättslagen är tillämpbar. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Enligt samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) kan rätten på talan av delägare förordna en god man. Detta betyder att din fru ensam kan begära att god man ska utses för fastighetens förvaltning. Enlgt 15 § samäganderättslagen ska kostnaden fördelas i förhållande till andelarna delägarna har i godset. I ditt fall en tredjedel var. Vänligen,
Bo OlssonRådgivare