Arvsrätt efter farföräldrar

Min far dog för två år sedan. Båda hans föräldrar och två syskon lever fortfarande. Min fråga är i fall jag och min syster har något anspråk på arvet den dag min farmor och farfar går bort? Han var omgift då han dog men dödsboet är redan skiftat och klart. Mvh

Lawline svarar

Hej! Som jag tolkar din fråga undrar du om du och din syster ärver efter eran farmor och farfar när dessa avlider. Om jag missuppfattat frågeställningen får du återkomma igen så klarar vi upp det. Hur som helst, Ja, ni har rätt till del av arvet när de avlider. Arvtagare är barnen till din farmor och farfar. Men om barnet är avlidet så går arvsrätten ned till dennes barn, alltså till er. Antag att er fars båda syskon lever när era farföräldrar går bort. Då delas arvet i 3 delar förutsatt att några testamenten inte finns. Den tredjedel som skulle tillfallit eran far får då du och din syster dela på. Detta kan du utläsa ur 2 kap 1§ Ärvdabalken, som du hittar här: https://lagen.nu/1958:637 Vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare