FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende13/05/2010

Arrendators rätt att förvärva arrendestället

Hej, har ett permanentboende på ett arrende som vi betalar för, kan vi bli uppsagda om markägaren vill sälja till någon annan, eller har vi förköpsrätt?

Lawline svarar

Hej, I lagen (1985:658) om arrendators rätt att förvärva arrendestället finns regler om hembud för bostadsarrende. https://lagen.nu/1985:658 Du ska då anmäla ditt intresse till inskrivningsmyndigheten. Till anmälan ska bifogas arrendeavtalet och ett bevis på att bostadshuset har taxeringsvärde. Intresseanmälan ska då antecknas i fastighetsregistrets inskrivningsdel. Då har du rätt till förköp till fastigheten. Vänligen,
Bo OlssonRådgivare