FrågaAVTALSRÄTTGåva03/08/2006

Rätt att återkräva gåva

Fyra syskon tog över (gåva) föräldrarnas hus och lösöre. Vid den senare uppdelningen mellan syskonen ville ett syskon återfå de saker han en gång givit till sina föräldrar, vissa saker var då mycket värdefulla. Kan han hävda denna rätt?

Lawline svarar

Hej!

En gåva går inte att "ångra" när den fullbordats. Om gåvan avser lös egendom är den fullbordad när den kommit i mottagarens besittning. Med detta menas ungefär att sakerna i ert fall har överlämnats och förvarats hos föräldrarna utom kontroll för gåvogivaren. (Se gåvolagen http://www.lagen.nu/1936:83)

När gåvan fullbordats har givaren inga anspråk gentemot mottagaren. Syskonet kan därför inte vid uppdelningen kräva att återfå sina tidigare ägodelar.

Med vänliga hälsningar

Daniel WaermeRådgivare