FrågaFAMILJERÄTTAdoption09/05/2010

Samtycke när omyndigförklarad person avser adoptera

Hej! Min fråga gäller Föräldrabalken om adoption kap.4 § 2. Det står att lagen är upphävd. Vad stod det där innan den blev upphävd? Vad betyder det att den är upphävd? Vad gäller nu?

Lawline svarar

Hej, 4:2 Föräldrabalken (FB) upphävdes genom lag 1988:1251, vilken trädde i kraft den 1 januari 1989. Att en lag upphävs innebär helt enkelt att den upphör att gälla. Bestämmelsen i 4:2 FB stadgade att förmyndare skulle lämna sitt samtycke när en omyndigförklarad person ville adoptera. Det finns ingen motsvarighet till 4:2 FB idag, men enligt 4:6 FB ska rätten pröva om det är lämpligt att en adoption äger rum i det enskilda fallet. _Vänligen, _
Josefina BlomRådgivare