Är fordran från 1998 preskriberad?

Min bekant for 12ar sedan dvs 1998ar har lanat av mig 60000skr.han har skrivit en papper pa detta.Jag undrar om lanet kan vara prescibirerat?Han bor i Sverige.

Lawline svarar

Hej! En fordran (rätt att få betalt) preskriberas efter 10 år. Det går att avtala om en längre preskriptionstid än 10 år men inte att en fordran inte ska preskriberas alls. Att en fordran preskriberas innebär att man förlorar rätten att kräva ut den. I ditt fall preskriberades fordringen år 2008 om inget preskriptionsavbrott gjordes innan dess. Det enkla svaret på din fråga är att lånet tyvärr kan vara preskriberat. Preskriptionstiden kan avbrytas på de sätt som står i en lista i 5 § preskriptionslagen (PreskL), som du kan läsa här: https://lagen.nu/1981:130 . Om preskriptionstiden avbryts börjar en ny 10-årsperiod att löpa från preskriptionsavbrottet. Man kan inte avtala om att preskriptionstiden ska kunna avbrytas på något ytterligare sätt. Några exempel kan göra 5 § PreskL lite tydligare: 1. Din bekant betalar en del av skulden till dig år 2003. Återstoden av fordran preskriberas då år 2013. (se 5 § 1 p. PreskL) 2. Din bekant säger till dig år 2004 att han är skyldig dig pengar. Fordran preskriberas då år 2014. (se 5 § 1 p. PreskL, erkänner fordringen på annat sätt gentemot dig) 3. Du skriver 2006 ett brev till din bekant där du påminner honom att han är skyldig dig pengar. Fordran preskriberas då år 2016. (se 5 § 2 p. PreskL, skriftlig erinran) Det är alltså inte bra att förhålla sig helt passiv till en person som är skyldig en pengar under väldigt lång tid men som exempel 2 och 3 visar går det att avbryta preskriptionen på väldigt enkla sätt. Du skriver att din bekant har skrivit ett papper på att han är skyldig dig pengar. Jag tolkar det som att han har erkänt fordringen i ett skriftligt skuldebrev i samband med att du lånade pengar till honom år 1998. Det är bra att du har det pappret eftersom du har bevisbördan för att han över huvud taget har lånat pengar av dig. Det är den som är betalningsskyldig som har bevisbördan för att en fordran är preskriberad. Om skuldebrevet är daterat till 1998 underlättas din bekants bevisläge. Du har däremot bevisbördan för att preskriptionen har avbrutits. Det kan vara svårt att bevisa att ett preskriptionsavbrott har skett, särskilt om det gjorts enligt exemplet 2 ovan. Inget hindrar dig däremot att be honom betala av gammal vänskaps skull. Det är inte förbjudet att betala preskriberade skulder, men dina möjligheter att tvångsvis få betalt är små. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare