FrågaARBETSRÄTTSjuk 06/05/2010

Rätten till sjuklön

jag jobbar rullande mån-fre lunch servis men har ingen sjuklön, arbetsgivaren säger att de inte har något kollektivavtal.stämmer detta har jag inte rätt till sjuklön. tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Alla arbetstagare har rätt till sjuklön, således även du. En förutsättning är att du skulle ha arbetat den aktuella perioden. Rätten till sjuklön gäller från och med första anställningsdagen, men om anställningstiden är kortare än en månad inträder rätten till sjuklön först efter fjorton dagars anställning. Sjuklön utges dock inte från den första dagen utan först från och med den andra dagen i sjukperioden. Lagen är tvingande till arbetstagarens förmån och ska därför följas av arbetsgivaren, se närmare 1-3 §§ lagen om sjuklön, https://lagen.nu/1991:1047 .

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare