FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/05/2010

Påföljd grovt rattfylleri

Hej, jag åkte i fredags fast i en poliskontroll pga CA 1.2 promille i alkohol i blodet då jag hade druckit ganska mycket dagen innan. Jag ej fått någon dom ännu men undrar om man kan få kortat straff pga förmildrande omständigheter? Jag är tidigare ostraffad och har ett barn 1,5år. Samt behöver min bil i arbetet. Mvh.

Lawline svarar

Hej, I allmänhet medför en alkoholkoncentration på 1.2 promille i blodet att brottet ska rubriceras som grovt rattfylleri enligt 4 a § lagen om straff för vissa trafikbrott. Det kan tänkas att gärningen ändå rubriceras som rattfylleri av normalgraden beroende på var och när du har kört. Döms du till rattfylleri av normalgraden kommer straffet med största sannolikhet att stanna på böter. Om du skulle dömas för grovt rattfylleri är straffskalan dock fängelse i högst två år. I praxis är det vanligaste straffet för grovt rattfylleri fängelse i en månad. Det är dock inte ovanligt att villkorlig dom eller skyddstillsyn (i båda fallen då ofta kombinerad med samhällstjänst) döms ut, och det faktum att du tidigare är ostraffad skulle kunna medföra att domstolen väljer något av de alternativen som påföljd. Att du har barn kan också tänkas påverka påföljdsvalet enligt 30 kap. 4 § BrB, men behöver inte göra det – det är omöjligt att säga på förhand. Att du behöver din bil i arbetet ska dock i allmänhet inte påverka påföljdsvalet. Däremot är det tänkbart att det får betydelse vid den prövning som ska göras om du får behålla ditt körkort eller inte, men det är inte en fråga för domstolen som dömer i rattfyllerimålet. Om du skulle förlora ditt arbete på grund av att du har kört rattfull kan det dock innebära ett lindrigare straff; det är emellertid fortfarande möjligt att domstolen väljer fängelse som påföljd. Det är alltså svårt att med någon säkerhet säga vad du får för straff, och om domstolen kommer att beakta de förmildrande omständigheterna du anfört. Grovt rattfylleri är ett s.k. artbrott och fängelse döms som ovan nämnts väldigt ofta ut som straff för brottet. Det är dock ovanligt att straffet sätts längre än två månader vid den alkoholkoncentration som du hade i blodet; oftast stannar straffet på en månad som redan nämnts. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare