Preskription av skuld

Ang.preskription av skuld. Jag har sedan utslag av skuld hos KMF April 2007 inte hört av eller kontaktat inkasso eller fodringsägare. Har skulden preskriberats nu i utgången av april 2010?

Lawline svarar

Hej, de allmänna preskriptionsreglerna regleras i Preskriptionslagen, se https://lagen.nu/1981:130. Den allmänna preskriptionstiden är tio år, och omfattar enskilda fordringar t.ex. fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, så som banklån. För vissa fordringar är dock preskriptionstiden i stället tre år. Denna kortare preskriptionstid gäller för s k konsumentfordringar, vilka omfattar fordringar som en näringsidkare skaffat sig mot att han tillhandahållit varor eller tjänster åt en konsument t.ex. hyra för bostad, telefonräkning, postorderfaktura etc., se § 2. För vissa andra fordringar, t.ex. underhållsbidrag och skatter, gäller särskilda regler om preskription. Om ett preskriptionsavbrott sker så börjar en ny preskriptionstiden att löpa. Preskriptionsavbrott kan t. ex. ske genom ett erkännande av skulden, dvs. att man betalar ränta, amortering eller ansöker om betalningsplan, genom ett skriftligt krav eller påminnelse om skulden från borgenären, eller genom en ansökan om betalningsföreläggande av borgenären hos kronofogdemyndigheten. Med Vänliga Hälsningar
Jenny UlfsdotterRådgivare