Lön och ersättning under uppsägningstiden

Jag sa upp mig på mitt jobb och då sa chefen att du kan gå nu du har en månads uppsägning! Sen fick jag lämna nycklarna till firman! Jag körde hemåt och då fick jag ett sms om att jag glömde lämna mobilen som står på firman! Jag körde hem och tömde mobilen på privata saker och lämnade den senare på dagen! Nu vill han inte betala ut all ersättning som te.x semesterersättning för att han anser att jag lämnat han på ett fel sätt! Han har inte sagt att jag skulle komma tillbaka och jobba uppsägningstiden utan han sa ju att jag skulle gå! Hur ska jag tolka allt och vad har jag rätt till! Han anställde en ny dagen efter istället för mig! Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! I Lagen om anställningsskydd (LAS) finns det lagreglerat om vad som gäller vid anställningsförhållanden och vid dess upphörande, se https://lagen.nu/1982:80. I 11 § LAS stadgas att för både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid på en månad. Vidare står det i 12 § LAS att om en arbetstagare har blivit uppsagd så har denne rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Man har alltså rätt att utfå lön och annan ersättning om man står till arbetsgivarens förfogande och man har även rätt till det om arbetstagaren arbetsbefriar den berörde. Enligt 13 § samma lag finns det möjligheter för arbetsgivaren att göra vissa avräkningar på förmånerna som denne skall betala ut. Uppkommer tvist om uppsägningens giltighet upphör ej anställningen till följd av uppsägningen förrän tvisten slutligt har avgjorts, se 34 § stycke 2 LAS. Om en arbetsgivare bryter mot reglerna i LAS eller om en arbetstagare inte följer uppsägningstiden som har ålagts denne, kan den andre parten rikta skadeståndsanspråk mot personen. Se mer i 38 § LAS för skadeståndskyldighet. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare