Har avtal kommit till stånd?

Hej! Vi hade muntligt avtalat med ägaren om köp av fallfärdig kolonistuga på 7 kvm för 15000 kr. Dagen därpå ringde han och höjde till 17.500 för han hade bl a en gräsklippare. Detta antog vi och ägaren lovade att vi fick köpa den och att vi kunde lita på honom. Någon handpenning ville de inte ha. Dagen därpå ringde frun och sa att budet nu var 30000 kr (vi visste inte ens att det fanns någon mer spekulant) och vi sa att så kan man inte bete sig, men hon sa att vi har inget skriftligt. Senare samma dag ringde hon igenoch sa att budet var 25000 kr! Dagen därpå ringde jag upp och frågade 'och vad är budet idag?' Hon svarade 20000 kr! Då höjde jag till 21000 kr. Igår ringde hon och sa att stugan var såld. Enligt mitt förmenande är vårt muntliga avtal på 17500 kr gällande. Vad anser ni och i så fall hur ska vi gå vidare? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, Din fråga aktualiserar frågan när ett anbud anses bindande. Tillämplig lag för frågan är avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218. För att besvara din fråga får man se till de grundläggande bestämmelserna om när ett avtal kommer till stånd. Detta sker då ett anbud och en accept stämmer överens och således ger uttryck för ett gemensamt innehåll. Detta framgår av 1 kap 1 § avtalslagen. Samma paragraf ger även uttryck för löftesprincipen som säger att man är bunden av givet anbud och given accept. Jag vet inte vad som har sagts mellan er och i och med att budgivningen verkar ha fortsatt utan att du stannat vid 17 500 kr (du angav ju 21 000) är det svårt att säga ifall man verkligen kan säga att ett avtal kommit till stånd. I paragrafens 3 st. sägs det även att om det är stadgat att det krävs formkrav för avtalet så ska det gälla men detta aktualiseras troligtvis inte i ditt fall (jag finner inte att kolonistuga går under fastighet eller jordbruksarrende men skulle det de så krävs det ett skriftligt avtal enligt jordabalkens regler). Således kan ett avtal ingås muntligen men här kommer problematiken för dig. För även om ett avtal skulle ha ansetts komma till stånd blir det mycket svårt för dig att ta detta vidare om du inte har några bevis. Då ni har skött allt över telefon blir det väldigt svårt att hävda att ett avtal kommit till stånd för 17 500. Jag hoppas jag har bringat klarhet i vad som gäller och är ledsen att jag inte har bättre nyheter. Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare