FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2010

Tidsfrist bodelning mellan sambos

Hej Min sambo flyttade från sin fd sambo 2008. Hon fick bo kvar i huset för hon har mest hand om deras gemensamma barn. Och ingen bodelning gjordes. Han står fortfarande för halva lånen. Kan han kräva att hon köper ut honom eller säljer huset för att han ska få sin del av värdet? Jag har läst att bodelning ska göras inom ett år. Vad innebär det i praktiken när det gått 2 år? Tillfaller allt henne då?

Lawline svarar

Tack för din fråga! Det stämmer att en begäran om bodelning mellan sambos skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphört. Samboförhållandet ifråga upphörde i samband med att paret flyttade isär år 2008.En bodelningsbegäran skulle ha framförst inom ett års tid från denna tidpunkt. Detta stadgas i 8 § Sambolagen. I förarbetena till Sambolagen anges att följden av att en begäran om bodelning inte görs i rätt tid är att bodelning inte kommer till stånd, vilket kan innebära att den ena parten förlorar sin rätt. I praxis stadgas att den av som påstår att han eller hon har begärt bodelning inom ettårsfristennormalt anses ha bevisbördan för sitt påstående, se exempelvis NJA 2008 s.49. Lycka till!
Louise Albertson - WittingRådgivare