Bundenhet av standardavtal från rekryteringsfirma

Hej, Jag har varit på en anställningsintervju hos en rekryteringsfirma. Under intervjun ville de att jag skulle skriva under ett avtal innan de kunde ange vem kunden var. I detta avtal står det bland annat: "Därför är Kandidat skyldig att anmäla till Företaget om Kandidat börjar arbeta hos en kund där Företaget har förmedlat kontakten." Det står inte hur länge detta avtal gäller men på frågan svarade hon 6 månader. Är jag ny juridiskt bunden att fullfölja avtalet? I vilken lag finns det stöd för ett sådant avtal?

Lawline svarar

Hej! Avtalsrätten är ett område som i ganska liten utsträckning finns reglerat i lag, det mesta finns i praxis och är alltså något man får "lära sig". Grunderna för avtalsbundenhet finns dock angivna i den ganska gamla avtalslagen. Den kan du läsa via den här länken: https://lagen.nu/1915:218. Kortfattat kan man säga att du troligtvis är bunden av avtalet. Bundenhet uppstår enligt avtalslagen när ett anbud (i ditt fall företagets framläggande av kontraktet) följs av en accept (i ditt fall att du skriver på utan att korrigera något). Samma resonemang kan tillämpas på tidsaspekten - även om 6 månader inte framgår av det skriftliga avtalet kan du ändå vara bunden av det muntliga. Anbud och accept kan nämligen vara "formlösa" i det här fallet och om din motpart säger "bunden i 6 månader" och du går med på det så har ett giltigt avtal uppstått, åtminstone i teorin. En annan sak är att det är din motpart som måste bevisa detta. Det finns många olika möjligheter att ogiltigförklara avtalet, särskilt eftersom det här verkar röra sig om ett standardavtal. En typisk sådan är 36§ i avtalslagen. Jag har dock svårt att se att någon sådan möjlighet är tillämplig i ditt fall - det verkar inte vara oskäligt eller orimligt av firman att inkludera en sådan här klausul i kontraktet och eftersom du varit tydligt medveten om den när du skrev på är jag rädd att du är bunden av avtalet i sex månader. Detta är dock en godtycklig bedömning och utan mer information är det svårt att ge ett säkert svar. Hoppas du känner att du har fått hjälp! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare