Kan man som delägare begära försäljning av samägt hus?

Jag och min make äger vardera 50/50 av vårt hus. Vi har varit gifta i snart 20 år men går nu igenom skilsmässa. Det är det andra pappret som ska skickas in eftersom betänketiden nu är över. Han säger att han ska ha huset och vill köpa ut mig för en strunt summa. Kan jag begära att huset säljs så att det blir rättvist för båda parter?

Lawline svarar

Ert hus omfattas av lagen om samäganderätt.

Det finns inget i lagtexten som tillåter en delägare att tvångsvis köpa ut den andre. En delägare har dock enligt 6 § rätt att få igenom en offentlig auktion av hela objektet om inte någon annan delägare kan visa synnerliga skäl emot det.

Vidare stadgas i 9 § att domstolen vid försäljning enligt ovan skall bestämma ett lägsta försäljningspris, alltså under vilket försäljning inte får ske, om någon av delägarna yrkar det.

Denna bestämmelse skyddar alltså delägarna från att göra en onödigt dålig affär.

Sara EdströmRådgivare