Uppsägningstid

Hej, Jag har varit anställd i samma företag i 10 år och har har nu sagt upp mig eftersom jag tackat ja till ett nytt jobb. I mitt anställningsavtal står det inget nämnt om min uppsägningstid och företaget har heller inget kollektivavtal där detta regleras. Jag undrar därför om det är LAS som gäller där det står att arbetstagaren/arbetsgivaren har rätt till 1 månad. Stämmer det att man isåfall kan få gå efter 1 månad?

Lawline svarar

Hej! Regler om anställningsskydd finns i lagen om anställningsskydd (LAS). LAS bygger dels på tvingande lagregler, dels på semidispositiva lagregler. Att en lagregel är tvingande innebär att ett avtal är ogiltigt i den mån det upphäver eller inskränker en arbetstagares rätt enligt LAS, 2 § 2 st LAS. Avtal är dock giltiga i den mån de är förmånligare än LAS regler. Att en lagregel är semidispositiv innebär att det är tillåtet att avvika från lagregeln genom kollektivavtal. Vilka regler i LAS som är semidispositiva framgår av 2 § 3-4 st LAS. Av 4 § 2 st LAS framgår att du måste iaktta en viss uppsägningstid när du säger upp ditt anställningsavtal. Regler om uppsägningstid finns i 11 § LAS. Av denna bestämmelse framgår att du i varje fall måste iaktta en uppsägningstid på minst en månad. Om du har en sammanlagd anställningstid på minst tio år har du även en *rätt* till en längre uppsägningstid på 6 månader. Du kan med andra ord välja att gå redan efter en månads uppsägningstid. Om du säger upp dig utan att iaktta uppsägningstiden på en månad riskerar du att bli ersättningsskyldig arbetsgivaren för den skada han eller hon lider, 38 § LAS. Om du vill gå efter längre uppsägningstid har du rätt till maximalt sex månader. Observera att bestämmelsen är semidispositiv, den kan åsidosättas genom kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation, 2 § 4 st LAS. Av din fråga framgår dock att det inte föreligger något kollektivavtal med avvikande bestämmelser. LAS hittar du här: https://lagen.nu/1982:80#P11 Vänligen,
Jens LidénRådgivare