FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/04/2010

Bodelningsavtal

Vi gjorde en bodelning där vi endast räknade på hus och bil för att min exfru skulle lösa ut mig ur huset. Muntligt var vi överrens om att dela upp möbler och liknande. Nu efter hon tagit över huset helt så vägara hon låta mig få en endaste liten sak därifrån. Har hon rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej! Regler om äktenskapsskillnad och bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Bodelning vid skilsmässa kommer normalt till stånd genom avtal mellan makarna. Avtal om bodelning är underkastat vissa formkrav enligt 9 kap. 5 § ÄktB. Denna bestämmelse innebär dels att avtalet måste vara skriftligt, dels att båda makarna måste skriva under avtalet. Muntliga bodelningsavtal är således ogiltiga. ÄktB innehåller inte några andra föreskrifter om bodelningshandlingens innehåll än den nyssnämnda. Det innebär att det råder avtalsfrihet så länge formkraven i 9 kap. 5 § ÄktB är uppfyllda. Jag tolkar din fråga som att ni har upprättat ett giltigt bodelningsavtal. Ytterst blir frågan hur viss egendom ska fördelas mellan er en fråga om hur avtalet ska tolkas. Eftersom jag har för lite information om avtalet kan jag inte ta ställning till tolkningsfrågan. Jag råder dig istället att kontakta en jurist. ÄktB hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänligen,
Jens LidénRådgivare