Ångra köp av brudklänning?

Hej! Jag beställde en brudklänning på nätet där klänningen sys upp efter mått. Klänningen syddes upp i Kina men såldes via en återförsäljare i Sverige som jag betalade till. Klänningen är felsydd runt midja och i ryggen och sitter mycket dåligt. Många stora plastdiamanter är fastsydda överallt på kjolen och går inte ta bort, dessa syntes inte på bilden. Då den är beställd via internet är det väl distansköplagen som gäller och då har man 14 dagars ångerrätt. Kan jag ta upp saker som fel på varan och defekter för att utöva min ångerrätt och häva köpet? Jag tänkte hänvisa till konsumentens ångerrätt enl distansköpslagen. Jag har dock inte fått någon skriftlig handling eller annan information om ångerrätt av återförsäljaren. Tänker jag rätt? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vid köp på internet gäller mycket riktigt distans- och hemförsäljningslagen, se https://lagen.nu/2005:59 . Grundregeln är att kunden kan frånträda avtalet inom 14 dagar genom att konsumenten meddelar säljaren muntligen eller skriftligen (2 kap 9§). Något skäl till varför ångerrätten ska utnyttjas behöver inte anges utan det är tillräckligt att det tydligt framgår att konsumenten inte vill stå fast vid avtalet. Ångerfristen börjar enligt 2 kap 10 § löpa från det att konsumenten mottagit varan. Eftersom du inte mottagit någon information från säljaren rörande ångerrätt har du längre ångerrätt, se 2 kap 11 §. Du får endast utnyttja din ångerrätt om varan hålls i väsentligt oförändrat skick enligt 2 kap 12 §. Värt att noterar är att ångerrätten kan avtalas bort enligt 2 kap 5 § om det är en vara som väsentligen ska ändras efter konsumentens egna önskemål eller som annars ska få en personlig prägel. Har ni gjort detta har du således ingen ångerrätt. Vill du utöva din ångerrätt ska du alltså meddela säljaren detta inom 14 dagar samt sända varan till säljaren (2 kap 13§). Eventuell återbetalning av pengar ska ske inom 30 dagar från det att säljaren mottog varan (2 kap 14§). Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare