FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende11/04/2010

Arrendeavtal

Hej Har låtit en granne utnyttja vår jordbruksmark för sina djur tom i år. Det finns ett löst formulerat arrende kontrakt på 5 + 5 år som min mor skrivit under 1988. Grannen som skrev under har avlidit för ca 10 år sedan.Har sålt egendomen sept 2009 och nu hävdar sönerna att de har ett giltigt kontrakt och vill inte släppa stödrätten till nya ägaren Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Saken gäller här upplåtande av mark för brukande, ett så kallat arrendekontrakt. Detta regleras i Jordabalkens (JB) 7 – 11 kap. Arrendeavtal är antingen ordnat som jordbruksarrende, bostadsarrende eller anläggningsarrende. Uppdelningen är av vikt då olika regler gäller för de olika situationerna. Spontant verkar föreliggande arrende vara ett jordbruksarrende (detta förutsätter att djurskötseln hänför sig till jordbruk), men om detta kan jag inte uttala mig vidare om. Kan inte arrendeformen hänföra sig till någon av de tre formerna anses det vara en mer oreglerad form kallad lägenhetsarrende. Detta är dock typiskt sett bil-/båtplatser och dylika arrangemang. Förutsatt att det rör sig om ett jordbruksarrende gäller följande: Avtal om jordbruksarrende gäller för viss tid (JB 9 kap. 2 §). För att ett jordbruksarrende ska upphöra måste det sägas upp innan arrendetiden gått ut. Görs inte detta förlängs avtalet automatiskt med tid som motsvarar arrendeavtalets ursprungliga giltighetstid, dock längst fem år (JB 9 kap. 3 §). Grunderna för att säga upp ett arrendeavtal finns i JB 9 kap. 8 §. Vad gäller arrendeavtalets giltighet mot ny ägare är lagen tydlig. JB 7 kap. 13 § stadgar att skriftligt arrendeavtal som åtföljts av tillträde innan överlåtelse gäller mot ny ägare. Den nye ägaren är därmed hänvisad till de vanliga reglerna om uppsägning av arrende, vilket kan effektueras tidigast vid utgången av innevarande arrendetid. Mvh
Oscar RydénRådgivare