Vad händer med vårt hus om min skuldsatte sambo dör?

Min sambo och jag äger ett hus belånat till 65% vi har även ett handelsbolag där min sambo tar ut lön,han har även periodiserade skatter samt att vi har uppskov med skatt på en annan försäljning.Hur blir det om han dör före mig,måste dödsboet betala skulderna Är jag skyldig att sälja vårt hus för att lösa detta?

Lawline svarar

Hej, Om din sambo dör övertar dödsboet ansvaret för dennes skulder. Om dödsboet har större skulder än tillgångar innebär inte det att du tvingas betala dessa. Däremot innebär det att din sambos del av huset kan behöva säljas för att betala dennes skulder. Dessutom bör tilläggas att du inte ärver din sambos del av huset om ni inte är gifta eller har upprättat ett testamente. För sådana skulder som ert handelsbolag ådragit sig är du som delägare primärt och solidariskt ansvarig. Det innebär att i den mån bolaget inte kan betala sina skulder och inte heller din sambo eller dennes dödsbo kan betala faller hela ansvaret för bolagets skulder på dig. Sammanfattningsvis är det alltså möjligt att din sambos död kan medföra att en försäljning av huset aktualiseras. Om du har skulder som du inte kan betala och du inte frivilligt säljer huset kan dina fordringsägare begära att huset säljs på exekutivauktion. Detta är av naturliga skäl att betrakta som en sista utväg och det är ofta en ogynnsam lösning eftersom en försäljning genom exekutivauktion många gånger innebär en försäljning till underpris. För att minska oron är mitt råd att ni redan nu går igenom de ekonomiska effekterna av ett dödsfall, samt vad ni kan göra för att minimera dessa. Kanske är det möjligt att skriva över huset på dig, upprätta ett testamente där du ärver din sambos del av huset eller teckna en livförsäkring med dig som förmånstagare. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare