Skadestånd av snöplog

Jag har en stenmur som tomtgräns, snöplogen har RIVIT ner en del av den, har jag Någon rätt till Ersättning och Hur hanterar man det om han inte betalar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vad som blir aktuellt i fallet är om föraren till snöplogen kan vara skadeståndskyldig för den nedrivna muren. Den skada som du drabbats av är en sakskada. När det gäller skadestånd är skadeståndslagen i huvudsak tillämplig, men eftersom denna skada uppkommit genom trafik med motordrivet fordon regleras detta i en speciallag, Trafikskadelagen (TSL), se https://lagen.nu/1975:1410 I 1 § framgår att ersättning för skada i följd av trafik med motordrivet fordon ska utgå ur trafikförsäkringen. Vidare stadgas det tre omständigheter då lagen inte är tillämplig, vilket jag har svårt att se skulle kunna vara aktuellt i fallet. Lagen är med andra ord tillämplig. I 2 § stadgas att det är krav på trafikförsäkring på fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och inte är avställt samt för fordon som brukas i trafik här i landet. Enligt 8 § utgår ersättning för person- eller sakskada som uppkommer i följd av trafik med motordrivet fordon. I 9 § hänvisas det till skadeståndslagens reglering vad gäller ersättning för person- och sakskada. I skadeståndslagen, se https://lagen.nu/1972:207. Här stadgas det i 5kap 7 § att ersättning med anledning av sakskada omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnader och värdeminskning, annan kostnad till följd av skadan m.m. Du har alltså rätt att utfå ersättning för din skadade mur ur snöplogens trafikförsäkring. I första hand råder jag dig att ta kontakt med ägaren till snöplogen så att denne själv kan göra en anmälan till sitt försäkringsbolag. För de fall ägaren inte vidtar några åtgärder kan du själv anmäla skadan till dennes försäkringsbolag (31 § TSL). Det finns även en möjlighet för dig att rikta ett vanligt skadeståndskrav till snöplogsföraren enligt reglerna i skadeståndslagen. Men detta sätt är förmodligen omständigare och kommer antagligen ta längre tid än om du anmäler det som en trafikskada till försäkringsbolaget direkt. Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare