FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/04/2010

Försäkring - effekt av att förare saknar giltigt körkort?

Hejsan, jag har en snabb fråga. Min son har sedan 4 år tillbaka i tiden bott utomlands i olika länder i latinamerika. Han har ett colombianskt körkort sedan 2 år tillbaka vilket han använt och hyrt bil med i flertalet olika länder bl.a. USA, colombia, Mexico. Eftersom han behållit sin lägenhet i sverige har han inte varit utskriven ur landet och efter snack med transportstyrelsen har det visat sig att hans körkort inte gäller i Sverige. Nu till juletid kom han hem och han lånade min bil, nu har det visat sig att försäkringsbolaget (FOLKSAM) har ställt sig på tvären lite och detta ärendet är nu under utredning och det kan tom visa sig som så att jag kommer åka på smällen. Har jag som bilägare och försäkringstagare gjort något fel när jag lånat ut bilen till min son med hans körkort som vi alla trott varit giltigt? Börjar bli jätteorolig nu för det kommer kosta ca 100 000 att fixa bilen. Tacksam för snabbt svar MVH: Johan

Lawline svarar

Hej, Att låna ut sin bil till någon som saknar giltigt körkort aktualiserar brottet ”tillåtande av olovlig körning” enligt 3 § 3 st lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL). Ansvar för detta brott krävs att ditt agerande i vart fall varit oaktsamt. Om det är oaktsamt att utgå från att ett colombianskt körkort är giltigt i Sverige kan jag inte svara på, men med tanke på att tidigare rättsfall ställt ganska höga krav på den som lånat ut en bil kan det mycket väl vara fallet. Därmed talar mycket för att du ur ett straffrättsligt perspektiv gjort fel som lånat ut din bil till din son. Hur agerandet påverkar utfallet av din försäkring är emellertid en annan fråga vars svar i första hand beror på försäkringsvillkoren i din försäkring. Jag känner inte till villkoren i din försäkring och kan därför inte i detalj redogöra för utfallet, däremot är ditt försäkringsbolag tvunget att följa reglerna i Försäkringsavtalslagen (NFAL) och i dess 4 kapitel framgår begränsningar av försäkringsbolagets ansvar. Exempel på sådana situationer i vilket försäkringsbolagets ansvar kan begränsas är när försäkringstagaren framkallar ett försäkringsfall eller bryter mot en säkerhetsföreskrift i försäkringsavtalet. Om det visar sig att du genom att låna ut bilen till din son, exempelvis, åsidosatt en säkerhetsföreskrift kan ersättningen komma att sättas ned (dvs. du kan få viss ersättning, men kanske inte 100 tkr) efter en skälighetsbedömning. I bedömningen tas hänsyn till sambandet mellan att din sin saknade giltigt körkort och den inträffade skadan, samt hur en nedsättning av ersättningen påverkar dig. Om ditt agerande att låna ut bilen till din son i detta sammanhang bedöms som ringa oaktsamt så får ingen nedsättning ske. Sammanfattningsvis kan ditt agerande att låna ut bilen till din son innebära att du gjort dig skyldig till ”tillåtande av olovlig körning” enligt 3 § 3 st TBL. Detta är ett brott som ger böter. Även om det är osannolikt att du skulle lagföras för gärningen är det ur ett försäkringsperspektiv förstås inte gynnsamt om agerandet är brottsligt. Om du inte levt upp till dina skyldigheter som försäkringstagare kan det belopp som försäkringsbolaget betalar ut komma att sättas ned. Mitt råd är att du avvaktar och noggrant tar del av den information som försäkringsbolaget är skyldiga att ge dig, exempelvis hur du ska bära dig åt för att få rättelse i en skadereglering som du är missnöjd med. Lycka till,
Elias HimselRådgivare