Frånträde från anställning

Om jag säger upp mig med omedelbar verkan och arbetsgivaren bekräftar detta, har då AG rätt att göra avdrag på slutlönen grundat på ej fullföljd uppsägningstid? Vi är ansluten till SVEMEK.

Lawline svarar

Hej, Anställningsförhållanden regleras i lagen om anställningsskydd (LAS), den kan du hitta här https://lagen.nu/1982:80 Enligt huvudregeln gäller anställningsavtal tillsvidare. En tillsvidareanställning upphör i regel genom uppsägning från någon av parterna och upphör då efter viss uppsägningstid som gäller för båda parter. Under uppsägningstiden fortsätter anställningsförhållandet att gälla och arbetstagaren har rätt till lön och andra anställningsförmåner under denna tid. Tidsbegränsade anställningar upphör i regel utan uppsägning vid anställningstidens utgång. I vissa fall kan arbetsgivaren avbryta anställningen med omedelbar verkan genom avskedande. Enligt 4 § 3st LAS får också en arbetstagare får frånträda sin anställning med omedelbar verkan, detta om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren. Det kan till exempel handla om att arbetsgivaren dröjer med att betala ut lönen under inte obetydlig tid, lämnar den anställde utan arbetsuppgifter eller gör sig skyldig till brott mot arbetstagaren. Då en arbetstagare frånträder sin anställning enligt 4 § 3st LAS upphör anställningsförhållandet med omedelbar verkan. Vid frånträde från anställning blir det inte aktuellt med uppsägningstid som vid uppsägning av anställning. Arbetstagaren kan ha rätt till skadestånd från arbetsgivaren. Om det rör sig om ett kontraktsbrott från arbetsgivarens sida blir denne skyldig att ersätta den ekonomiska skada som orsakas arbetstagaren då denne inte genast efter frånträdandet får en ny anställning. Även frånträdande t ex p g a hot om våld eller annan brottslig handling leder i regel till att arbetsgivaren blir ersättningsskyldig för denna inkomstförlust. Att arbetstagaren har rätt att frånträda anställningsavtalet med omedelbar verkan innebär dock inte alltid att arbetsgivaren därigenom har ådragit sig en skyldighet att betala allmänt skadestånd enligt LAS. Frånträder en arbetstagare anställningen med omedelbar verkan utan att det finnes ha förelegat ett sådant väsentligt kontraktsbrott från arbetsgivarens sida som det talas om i 4 § 3st LAS, kan istället arbetstagaren bli sig skadeståndsskyldig. Med vänlig hälsning,
Hanna RehnRådgivare