FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag02/04/2010

Dela upp ägandet - olika former

Hej! Min mamma äger ett antal fastigheter i samma kvarter. Fastigeheterna förvaltas nu av ett bolag. Eftersom min mamma är 83 år vill hon nu dela upp ägandet i fem delar, (vi är fyra syskon) alternsativt sälja fastigheterna. Vad finns det för olka ägandformer där var och en av delägarna kan disponera, ta ut avkastning från sin del utan att de drabbar de övriga delägarna? Är handelsbolag eller aktiebolag lämplig bolagsform ? Andra förslag? tacksam för svar snarast MVH Stefan

Lawline svarar

Hej, Karaktären på din fråga gör det möjligt att ge ett svar som är i princip hur långt som helst. Jag tänker emellertid nöja mig med att ge övergripande bild, varefter du kan vända dig hit eller till en praktiserande jurist för att mer i detalj överväga hur din mamma bör agera. Utgångspunkten i följande är din fråga ”vad finns det för ägandeformer, där var och en av delägarna kan disponera, ta ut avkastning från sin del utan att de drabbar övriga delägare?” Din mamma kan välja att genom gåva ger er syskon varsin andel av hennes fastigheter. Detta medför att ni äger fastigheterna tillsammans enligt samäganderättslagen. Utifrån ditt önskemål kan emellertid invändas att ett ägandeskap genom samäganderättslagen innebär att man måste ta hänsyn till de övriga delägarna och om ni inte kan komma överens kan en god man förordnas att förvalta fastigheterna åt er. Ett annat alternativ är att er mamma delar upp fastigheterna i fem självständiga delar och ger er varsin del. Detta kan aktualisera ett behov att genomföra avstyckningar eller klyvningar av en eller flera fastigheter, vilket inte alltid möjligt bla. beroende på att det är olämpligt. Den myndighet ni ska vända er till angående avstyckning och klyvning är Lantmäterimyndigheten. Om ni väljer att tillsammans hyra ut fastigheterna för att få inkomster innebär det att ett enkelt bolag har uppstått i juridisk bemärkelse. Vill man gå vidare i samarbetet kan ni registrera samarbetet som ett handelsbolag och låta era delar av fastigheterna utgöra insatts. Både ett enkelt bolag och ett handelsbolag har den fördelen att det finns ett stort utrymme för er att genom ett bolagsavtal själva bestämma hur ni vill organisera samarbetet. Grundtanken bakom ett bolag är att man har någon form av intressegemenskap (oftast att uppnå vinst) och att parterna på något sätt är förpliktigade att verka för detta gemensamma ändamål. Följaktligen är ett samarbete i bolagsform mer eller mindre alltid en inskränkning i möjligheterna att fritt bestämma själv utan att det påverkar övriga delägare. Driver ni ett handelsbolag tillkommer den aspekten att delägarna har ett ekonomiskt ansvar för bolagets förpliktelser som medför att om en bolagsman skuldsätter bolaget och bolaget inte kan betala kan övriga bolagsmän tvingas att själva betala skulden. En annan möjlighet är att din mamma bildar ett aktiebolag med fastigheterna som apportegendom. Detta gör hon lättast genom att köpa ett redan färdigbildat aktiebolag och flytta över fastigheterna till bolaget. Därefter står det henne fritt att dela upp bolagets aktier mellan er syskon som därigenom blir delägare. Utifrån din frågeställning är en positiv aspekt av denna lösning att det står er fritt att sälja era aktier när som helst och till vem som helst (under förutsättning att inte bolagsavtalet föreskriver något annat). Angående möjligheterna att fritt disponera över fastigheterna och ta ut vinst är saken en annan. Genom att fastigheterna utgör aktiebolagets egendom har ni att följa aktiebolagslagens regelverk vilket medför att beslut skall tas i behörig ordning och att exempelvis reglerna angående vinstutdelning måste respekteras. Sammanfattningsvis finns det många aspekter att ta hänsyn till. Går det att dela upp fastigheterna mellan er eller är samägande att föredra? Har ni ett behov att samarbeta eller fördrar ni att sköta er själva? Om ni vill samarbeta hur ska formerna för detta organiseras? För att fördela och organisera ägandet av fastigheterna på sätt som passar era behov och därigenom undvika framtida konflikter tycker jag att ni ska vända er till en yrkesverksam jurist. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare