Distansköp

Hej, Om man via webbshop säljer en kombinerad vara och tjänst (produkt+abonnemang), vad gäller då för ångerrätt? Är det 14 dagar efter beställning eller är det 14 dagar efter mottagen vara? MVH Niklas

Lawline svarar

Eftersom du har köpt produkten över internet är Distans- och hemförsäljningslagen tillämplig. Enligt 9§ denna lag har du rätt att frånträda avtalet (ångra dig) genom att meddela företaget om detta inom 14 dagar från det att ångerfristen börjar löpa. Ångerfristen börjar enligt 10§ samma lag att löpa den dag du får hem varan (eller väsentlig del av den). Om det rör sig om en tjänst börjar dock ångerfristen från den dag du ingår avtalet. Rör det sig om en kombinerad vara får man göra en avvägning om vad som är den huvudsakliga delen av avtalet, varan eller tjänsten, och tillämpa reglerna därefter.
Frida LarssonRådgivare