Ärver syskonbarnbarn?

Ärver syskonbarnbarn? Den avlidne (f 1913) har ingen maka el bröstarvingar. En levande syster och en död bror som i sin tur har en levande dotter och en död son. Den sonen har i sin tur 2 barn (syskonbarnbarn).

Lawline svarar

Hej! Arvsreglerna hittar du i 2 kap Ärvdabalken. Arvingarna delas in i tre olika arvsklasser, det vill säga det finns en bestämd ordning i vilken man ska ärva enligt lag. I första arvsklassen har vi bröstarvingar, alltså barn. Om inget barn finns så får man gå vidare till andra arvsklassen. Där framgår att syskon ärver i de fall den avlidnes föräldrar är döda. Om något av syskonen är död så träder dennes avkomlingar in i stället och detta sträcker sig även ner till syskonbarnbarn. Barnbarnet träder alltså i syskonets ställe och den levande systern och syskonbarnbarnet kommer få dela arvet lika. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare