FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende28/03/2010

Besittningsskydd vid bostadsarrende

Hej Min far har haft en sommarstuga som gått i arv till mig. Vi har sammanlagt haft stugan i ca 40 år. Den står på en arrenderad tomt. Inga skrivna avtal finns eller har funnits. Vi har betalt arrendeavgiften i alla år, det finns även el till stugan. Ägaren till marken har sålt till byggnadsföretag. Nu har jag fått en uppsägning från byggnadsföretaget om ett år. Har jag några rättigheter, eller måste jag flytta om ett år? Ansvarar jag för att stugan ska rivas/ta s bort?

Lawline svarar

Hej, En upplåtelse av en rätt till nyttjande av jord för annat ändamål en jordbruk utgör ett bostadsarrende, se 10:1 jordabalken https://lagen.nu/1970:994#P10S2M2 Avtal om bostadsarrende skall slutas på en period om fem år eller livstid. Med tanke på att sommarstugan och arrendet har funnits inom familjen i 40 år måste du ha övertagit ett arrende på livstid. Normalt sett har arrendatorn ett besittningskydd på arrendet enligt 10:5 jordabalken men detta kan åtsidosättas om markägaren kan visa att hans intresse till marken väger tyngre än ditt. Så är fallet om markägaren vill bygga ett permanentboende där arrendator har en sommarstuga, tyvärr har du förmodligen ingen rätt till förlänging av arrendet. Vad det gäller själva stugan har du endast en skyldighet att erbjuda stugan till inlösen av markägaren, om denne inte går med på erbjudandet har du rätt att föra bort egendomen om du vill men du har ingen skyldighet att riva ner stugan, se 8:21 jordabalken. Hälsningar
Natalie LindgrenRådgivare