Inspelning av samtal - när krävs information enligt PuL?

Hej, Jag kan läsa att ni tidigare har svarat att inspelning av samtal får göras utan att informera den man samtalar med. Gäller det med digital inspelning? Vid kommunikation om ämnet med datainspektionen, säger dom så här: "Enligt Datainspektionens praxis, det vill säga i myndighetens beslut gällande inspelning av telefonsamtal har det alltid krävs information till den inspelade". Menar datainspektionen att det är olagligt att spela in samtal utan att informera om det? Jag syftar på inspelning digitalt.

Lawline svarar

Hej, Känner du dig osäker kring tolkningen av Datainspektionens uttalande bör du i första hand vända dig till dem och be om ett förtydligande. Som myndighet har de en långtgående informationsskyldighet och en gedigen kunskap inom området. Med detta sagt kommer jag i följande att ta mig an uppgiften att försöka svara på din fråga. Att spela in ett samtal som man själv deltar i utan att informera den man samtalar med är inte olagligt enligt Brottsbalkens regler om brytande av post och telehemlighet eller olovlig avlyssning. Detta gäller oavsett typen av inspelningsapparat, dvs. även om inspelningen sker digitalt. Att utgångspunkten enligt Brottsbalken är att handlandet inte är olagligt innebär emellertid inte att det i alla sammanhang är ett acceptabelt förfarande. Datainspektionen är en myndighet som arbetar för att säkra individens rätt till personlig integritet i samhället. Ett ”verktyg” i dess arbete är Personuppgiftslagen (PuL) vars syfte är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter. Då ett samtal spelas in kan PuL:s regelverk aktualiseras. Från lagens tillämpningsområde undantas behandling av personuppgifter som en person utför privat, likaså medför offentlighetsprincipen, yttrande och tryckfrihetsprincipen en inskränkning i lagens tillämpningsområde. Med personuppgifter avses i PuL:s mening all sådan information som kan hänföras till en specifik person, exempelvis namn och personuppgifter eller hälsa och sexualitet. I lagen görs åtskillnad mellan behandling av personuppgifter i strukturerad och ostrukturerad form. Om en företagare bara spelar in ett samtal och därefter inte strukturerar materialet genom tex; en hänvisning till ett kundregister anses materialet ostrukturerat. I denna situation behövs samtycke av motparten bara om informationen är känslig (exempelvis avser sexualitet) och därigenom kränker den personliga integriteten. För strukturerad information (som exempelvis ingår i en databas) är utgångspunkten den motsatta, dvs. att personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke. Från denna huvudregel är det emellertid möjligt att göra undantag efter en intresseavvägning. Av 23 § PuL framgår att om uppgifter om en person samlas in från personen själv, skall den personuppgiftsansvarige i samband därmed självmant lämna den registrerade information om behandlingen av uppgifterna. Denna paragraf gäller emellertid inte för ostrukturerat material eller om sekretess eller tystnadsplikt föreligger. Att det "_enligt Datainspektionens praxis, det vill säga i myndighetens beslut gällande inspelning av telefonsamtal har det alltid krävs information till den inspelade_" betyder därmed inte att den som blir inspelad alltid har rätt att bli informerad om att samtalet spelas in. Sannolikt syftar utalandet bara på att de gånger frågan har prövats av Datainspektionen har situationen varit sådan att en informationsskyldighet enligt PuL förelegat. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare