Preskription på banklån

Jag tog ett banklån för ca 20 år sedan, utskriven från Sverige sen ca 10 år. Kommer banken att driva in lånet om jag flyttar tillbaka ?

Lawline svarar

Hej! Enligt preskriptionslagens 2 § är preskriptionstiden för fordringar såsom banklån 10 år (se https://lagen.nu/1981:130),se även kronofogdemyndighetens hemsida, http://www.kronofogden.se/infotext/preskription.4.14db52b102ed4e5fe380005164.html. Enligt samma lags 5 § kan dock preskriptionen dock avbrytas om du som gäldenär skulle utfästa betalning, betala ränta eller amortering. Enligt samma § avbryts preskriptionen även om du skulle få ett skriftligt krav på betalning eller som talan väckts mot dig om betalning i domstol hos kronofogden eller på annat sätt. Enligt preskriptionslagens 6 § innebär ett avbrott i preskriptionen att en ny preskriptionstid börjar löpa. Om preskriptionen dock avbryts genom väckt talan, vilket är det troligaste i ditt fall då du ej bott i Sverige så, fortsätter preskriptionstiden att löpa om du inte på något sätt kunnat underrättas om talan mot dig, detta enligt preskriptionslagens 7 § 2 stycket. Enligt samma styckes andra mening dröjer det dock minst ett år efter ett avslutat sådant förfarande innan fordran preskriberas men enligt 7 § 3 stycke kan den bara förlängas en gång på detta sätt. Innebörden av preskription är enligt samma lags 8 § att fordran inte kan åberopas. Då du verkar befunnit dig utomlands i tio år är det möjligt att du inte kunnat motta skriftligt krav på betalning eller kunnat underrättas om en talan om betalning väckt mot dig. Om du då inte heller på något sätt erkänt fordran genom betalningsutfästelse eller räntebetalning eller amortering kan preskriptionstiden ha runnit ut och banken i så fall sakna rätt att kräva dig på betalning. Hoppas detta svar givit hjälpt! Lycka till! Med vänlig hälsning Tobias Andersson
Tobias AnderssonRådgivare