Fordringsrätt

Om en skuld har betalats till ett kommunalt (fastighets-) bolag, och man sen 1.5 år senare inser att betalningskravet inte riktats till rätt person. Finns det någon grund att kräva tillbaka betalningen så långt i efterhand? Tex,på grund av att bolaget har lurats eller gjort fel?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Huruvida någon som felaktigt betalat en skuld har rätt att kräva pengarna tillbaka är inte reglerat i lag. Frågan är istället reglerad i praxis, vilket innebär att svaret får sökas i tidigare domsavgöranden. Huvudregeln är att betalningen ska gå åter. Från huvudregeln görs dock flera undantag där pengarna alltså inte betalas tillbaka. Det gäller exempelvis om mottagaren i tron om att betalningen är korrekt har inrättat sig efter betalningen, t.e.x. genom att ha använt upp pengarna. Enkelt uttryckt handlar det om att väga betalarens intresse av att få tillbaka pengarna, mot mottagarens intresse av att få behålla pengarna. Vilket av dessa intressen som ges företräde beror på många olika faktorer som kan skifta från fall till fall. Bl.a. tas hänsyn till vem som har haft bäst möjlighet att överblicka och kontrollera betalningen, om ngn part agerat oaktsamt, om mottagaren haft vetskap om att betalningen varit felaktigt. I allmänhet ställs högre krav på en part som kan förväntas ha goda rutiner för betalningar (t.ex. banker) än på konsumenter. Vad gäller tidsaspekten kan allmänt sägas att ju längre tid som gått sedan betalningen gjordes, desto svårare är det att kräva pengarna tillbaka. Det som talar för (mot bakgrund av den information som ges i din fråga) att pengarna ska betalas tillbaka i ditt fall är att mottagaren av betalningen är ett bolag som inte på samma skyddsvärda sätt som en privatperson kan "inrätta sig" efter en betalning. Bolaget torde dessutom hantera denna typ av betalning ofta och ha goda möjligheter att kontrollera sina inbetalningar, vilket man också bör kunna förvänta sig att det gör. Det som talar mot (mot bakgrund av den information som ges i din fråga)en återbetalning i ditt fall är dels att bolaget inte gjort en obehörig vinst, d.v.s bolaget har rätt till pengarna (men inte från dig), dels att det gått 1,5 år sedan betalningen gjordes. Sammanfattningsvis: att sätta ned foten och säga vad som gäller är svårt då det måste göras en bedömning av de närmare omständigheterna i just ditt fall. Av betydelse är bl.a. hur mycket pengar det rör sig om, något du också bör betänka om du skulle vilja inleda en process som kan bli både kostsam och tidskrävande. Vänligen, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare