Spela in samtal

Jag skall snart starta en prisförhandlingstjänst där kunder ber mig prisförhandla på önskat fordon. Får jag spela in det samtalet utan att informera om det? Säljaren lovar att sälja fordonet till min kund till ett visst pris. Då behöver jag ju inspelningen vid en eventuell tvist.Samt så bör väl mitt intresse av att spela in samtalet med säljaren väga tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten?

Lawline svarar

Hej, Att spela in ett telefonsamtal som man själv deltar i är inte brottsligt och något samtycke från övriga deltagare i samtalet behövs inte. Däremot kan man ställa sig frågande huruvida det är affärsetiskt riktigt att inte informera om att samtalet spelas in. Om samtalet ska användas som bevis i en tvist är det sannolikt också så att bevisvärdet är större om bilhandlaren i förväg blivit informerad om att samtalet kommer att spelats in. Att bilhandlaren ”lovar” att sälja fordonet till ett visst pris behöver inte vara samma sak som att han ur ett juridiskt perspektiv räknar med att uttalandet är bindande. Med vänliga hälsningar
Elias HimselRådgivare