Prisförhandlingstjänst

Hej, Jag skall snart starta en prisförhandlingstjänst på internet, där kunder beställer en prisförhandling på önskat fordon. Jag ringer sedan och prisförhandlar på fordonet. Samtalet spelas in och under samtalet lovar säljaren att sälja fordonet till ett visst pris till min kund. Har säljaren slutit ett giltigt muntligt avtal om att sälja fordonet till min kund då, eller måste min kund själv acceptera priset för att det muntliga avtalet skall gälla? Säljaren kommer antingen att ge en acceptfrist åt min kund eller helt enkelt "först till kvarn"-principen. Spelar det någon roll vilket för att det muntliga avtalet skall gälla efter avslutad prisförhandling? Vänliga hälsningar, Jonas Dorg

Lawline svarar

Hej I Sverige ger avtalslagen uttryck för löftesprincipen vilken innebär att den som lämnar ett anbud är bunden av det. När motparten därefter accepterar anbudet har ett giltigt avtal kommit tillstånd. Om köparen accepterar anbudet, men uppställer ytterliggare krav utgör det ett nytt anbud. Viktigt att komma ihåg är emellertid att avtalslagen i stora delar är dispositiv vilket innebär att egna överenskommelser mellan parterna gäller i första hand. Även handelsbruk och sedvänja gäller före avtalslagen och i ditt fall kan det ha betydelse eftersom bilhandlare rutinmässigt brukar uppställa krav på att avtal om bilköp ingås skriftligt genom användandet av ett avtalsformulär. Om du förhandlar med en bilförsäljare bör du därför förhöra dig om denne har fullmakt att ingå avtal och dessutom bör ni komma överens om att ett eventuellt anbud från dennes sida är bindande. När någon har lämnat ett anbud brukar man tala om att motparten har en acceptfrist. Bakgrunden till detta är förstås att motparten skall ha en rimlig chans att hinna bedöma anbudet. Längden på acceptfristen bestäms i första av anbudsgivaren och anbudsgivaren är bunden av sitt anbud under acceptfristen. Om bilhandlaren använder uttrycket ”först till kvarn” kan man antingen tolka detta som att denne lämnat ett anbud och att acceptfristen löper fram tills någon annan köper bilen, en annan tolkning av uttrycket kan vara att bilhandlaren inte avgett ett anbud utan bara gett uttryck för ett utbud ( Jag har en bil till salu, den kostar X kronor) och att det är upp till köparen att avge ett anbud som bilhandlaren är bunden av om denne inte uttryckligen avvisar det. Skillnaden mellan en angiven acceptfrist och ”först till kvarn” ligger då i att bilhandlaren i den senare tolkningen inte är bunden av resultatet av er tidigare prisförhandling. Vid en tolkning av formuleringen är det i första hand partsviljan som är avgörande och det finns därmed en poäng i att försäkra sig om vilken innebörd bilhandlaren lägger i begreppen. Lycka till och glöm inte att vara tydlig med att du fungerar som prisförhandlare och bud mellan parterna, dvs. att du inte har någon fullmakt att själv ingå avtal åt dina kunder.
Elias HimselRådgivare