FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/03/2010

Smitning

Vi var häromveckan inblandade i en trafikincident på en smal, backig, kurvig 30 km/h-gata (snövall upptog halva vårt körfält i gatans hela sträckning), där bilarnas backspeglar slog ihop. Vi stannade på platsen, men den mötande bilen som vi slog ihop med körde vidare utan att stanna eller meddela att de hade för avsikt att stanna längre bort (de hade bilar efter sig). Vi var övertygade om att de smitit från platsen eftersom de körde vidare utom synhåll utan att meddela att de tänkt stanna ovanför backen. Vi vände och körde efter den andra bilen i hopp om att hinna ikapp innan de försvunnit, och såg då att de stannat några hundra meter efter backens krön (skymt från olycksplatsen). Frågan är, räknas det som smitning i o m att de avvikit från platsen och inte meddelat avsikten? Eller är det bara rackarns ogenomtänkt uppförande i trafik? Eller gjorde de helt rätt som körde vidare så att efterföljande trafik inte skulle hindras (de kunde valt att stanna på platsen och backa in på en villauppfart?)

Lawline svarar

Hej, Jag förstår inte riktigt tanken med din fråga eftersom det verkar som om ni tillslut fick tillfälle att prata med varandra. Liknande resonemang utgår man från i smitningsbestämmelsen som återfinns i 5 § trafikbrottslagen, se https://lagen.nu/1951:649. Han/hon varken avlägsnar ju eller undandrar sig om han stannar en bit bort. Har han/hon haft bilar bakom sig är det väl en ganska rimlig lösning. Vad man även ska komma ihåg när det gäller brott är stadgandet i 1 kap 2 § brottsbalken som säger att uppsåt till brottet krävs om inget annat är stadgat. Om personen stannar en bit bort är det uppenbart att denna inte har haft uppsåt att avlägsna eller undandra sig på det sätt som krävs. Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare