FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga19/03/2010

Lagligt att tatuera underåriga?

Finns det någon lag som reglerar om man får eller inte får sälja tjänster så som tatueringar eller piercingar till människor under 18 år?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det finns ingen lag som uttryckligen förbjuder att man säljer tjänster såsom tatueringar och piercingar till minderåriga. I 9 kap. 1 § Föräldrabalken(FB)stadgas däremot att personer under 18 år saknar rätt att själva råda över sin egendom. Från denna huvudregel undantas bland annat situationen då någon som fyllt 16 år förfogar över pengar som denne förvärvat genom arbete, se 9:3 FB. Sammanfattningsvis kan alltså sägas att personer under 16 år alltid saknar rätt att sluta den typen av avtal som nu är aktuellt, medan ungdomar mellan 16 och 18 år har rätt att sluta avtal om pengarna de betalar med härrör sig från arbete. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare