Vad kommer att ingå i bodelningen om min sambo och jag flyttar isär?

Jag har lite funderingar när det gäller sambolagen. Vi har 5st barn tillsammans och mamman har varit hemma med barnen hela tiden... nu har 3st blivit äldre och jag tycker att det är dax för henne och börja jobba eller göra något åt sin situation.. jag är less på och försörja och fixa ekonomiskt själv. Jag har sparat ihop pengar själv... har hon rätt till dom om jag flyttar? Jag äger en bil...har hon rätt till den...så som jag har förstått så delas bohaget och inget annat

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning för sambor finns i Sambolagen (SamboL).

Vad ingår i bodelningen?

Ett samboförhållande kan upphöra bland annat genom att samborna flyttar isär (SamboL 2 §). När ett samboförhållande upphör ska, om någon av parterna begär det, en bodelning göras (SamboL 8 §). Vid en bodelning ska all samboegendom delas lika mellan parterna, om inte ett samboavtal finns som anger något annat (SamboL 9 §).

Det är sambors gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom, under förutsättning att det har förvärvats för gemensamt bruk (SamboL 3 §). Vad som räknas som bohag framgår av SamboL 6 §, och det är möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet.

Vad gäller för bilen?

En bil räknas inte som samboegendom och ska i regel inte ingå i bodelningen. Inte heller dina privata besparingar kommer att ingå. Jag antar att du är registrerad ägare till bilen och du har således rätt till den om ni skulle flytta isär (enligt huvudregeln). Undantaget är om så kallad dold samäganderätt föreligger.

För att dold samäganderätt ska anses föreligga krävs att samtliga nedanstående förutsättningar är uppfyllda:

1. egendomen har köpts för gemensamt bruk,

2. att den partner som inte står som formell ägare har bidragit ekonomiskt till köpet, och

3. att båda parterna har avsett att man skall äga egendomen tillsammans.

Sammanfattning

Du har rätt till bilen om ni flyttar isär, såvida inte dold samäganderätt föreligger. Du har även rätt till dina privata besparingar. Om du önskar vidare hjälp av en jurist vill vi på Lawline gärna hjälpa dig, information om pris och tidsbokning finner du i sådant fall här.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Jennie AskengrenRådgivare